onsdag 19 september 2012

Jag älskar mina barn så in i norden

men jag fattar inte varför det ska vara så bråkigt och framför allt gnälligt när alla är hemma samtidigt. Nu sover lillpluttan och de andra två leker fantastiskt bra i lekrummet... När Nellie är på barntimmarna leker Abbe och Lova, kanske inte med varandra men jämte.... Är det min uppmärksamhet de söker när alla är hemma eller är det bara syskonkonkurens???

Idag har jag massa saker jag vill få ur min hjärna så ni får ha överseende med stavfel eller konstiga formuleringar, jag prioriterar nämligen att hinna få allt nedskrivet.... Ok?

Efter ett telefonsamtal igår morse blev jag upprörd till tusen!!! BVC är ett återkommande samtalsämne i mitt liv och jag blir inte klok på dem. Säga till en nybliven mamma att hon inte bära sitt barn så mycket för det förknippas med mat och det blir svårt för andra att ta barnet i framtiden..... Is this for real????????
Som fyrbarnsmor har jag samlat på mej en del erfarenheter när det gäller småbarn i alla fall. Mina barn behöver ju inte vara som alla andra barn men så mycket vet jag att närhet är en av grundstenarna tidigt i livet för att du ska bli trygg. Jag bär runt på mina barn så mycket jag bara kan, får dåligt samvete om de har somnat av sej själva i babysittern tex. När Abbe var liten och jag såg att han var på väg in i dimman när han låg i babysitter var jag snabbt där och lyfte upp honom för att han skulle få somna tryggt i min famn. Och jag tycker att han är rätt stabil, trygg och säker på sej själv.
  (Tyvärr har han en mor som ofta funderar på vad andra tycker och då ibland försöker dämpa honom....Usch, det ska jag sluta med! Från och med nu ska han få vara som han är, ALLA mina barn ska få vara som dem är utan att jag ska försöka ändra på dem för att de ska passa in i en form. Jag älskar dem ju för att de är just så. Det får väl andra också göra).

Åter till närhet.... Då kommer jag att tänka på sjukhuset. Har flera gånger förundrats över hur fruktansvärt olika uppfattningar de olika avdelningarna har om vissa saker. Är man på förlossningen säger de en sak, när man några timmar senare hamnar på BB (eller dyligt) säger de en annan sak  för att man sen får höra en tredje förklaring... Om samma sak...!!!!
Tex på BB vill de framhäva vikten av att ha barnet nära, helst bära bebisen i bärsjal hela tiden. Och vad säger BVC sen då? Nä, inte ha barnet nära hela tiden. Är ju knappast så att man bär barnet i famnen tills de är 20 år eller? Det rör sej om några futtiga månader av hela våra liv, kan vi inte få vara nära barnen då? Snart är det stress iväg till förskolan för att föräldrarna måste jobba för att kunna betala av alla dyra, fina "måste-ha-grejer".

Jag lämnar detta ämne for now, kommentera gärna!

De andra sakerna jag ville hunnit skriva innan Smilla-Mittprilla vaknade blir ytterst kortfattat nu eftersom jag nu blir iaktagen av två små blå...

Grattis Wille som fyllde 1 år igår. Hoppas du hade en fantastisk första födelsedag!

Godingen Wille

Jag försöker verkligen göra små bullar men det går inte. Lova hade den stora äran att hjälpa mej :)



Grimage-Lova med en bulle i magen :D


Smilla 1 månad idag, grattis mitt hjärta


Avslutar med att citera Helena Harrysson:

"Vi är alla sökande och längtande människor
i olika kroppar. En del kroppar är stora, andra små.
 Men de stora ska skydda de små."


2 kommentarer:

  1. Självklart skall du få bära ditt barn så mycket du vill!!
    Passa på när de är små, för om några år vill de inte gå nära dig ;-)

    Sen är ju det där olika från barn till barn, men som mamma så känner man sitt barn BÄST!
    Jag har haft en som bara låg nära oss föräldrar och i bärsjal, och en som knappt sovit bredvid mig, för det har inte gått, för han somnar inte då, utan vill sova själv.
    Så mitt råd är att sluta lyssna och gör det du tycker är bäst!

    SvaraRadera
  2. Men vilka dumheter BVC håller på med :-( blir ju ledsen när man läser.. Idioti!! Som mamma känner man alltid sitt barn bäst som ovan skrev, och närhet är ju en av de mest viktiga komponenterna för tryggHet och en god anknytning. Tanten skulle behöva läsa lite utvecklingspsykologi, när barnen är så små behöver de närhet genom att bli burna, sedan blir de mer och mer egna individer och vill upptäcka omvärlden mer efterhand. Då faller det sig naturligt att de inte behöver bli burna lika mkt, men jag bär ju fortfarande Wille jättemkt och han har inte ett skit ont av att någon annan tar honom eller förknippar det med mat. Herregud vilket trams!! Ta inte åt dig av det, alla barnen är ju jättetrygga och mår bra, det märks ju lång väg! Finns nog få barn som har det så bra som dina. Ska till BVC imorgon och tänker banne mig höra vad de säger om saken här, om de har samma åsikter! Du får rapport om det på lör ;-) kram

    SvaraRadera